رژیم غذایی بسیار کم کالری بمدت 6 ماه و معکوس شدن دیابت

بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه Newcastle، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند بیماری خود را با پیروی از یک  رژیم بسیار کم کالری (VLCD) بمدت 8هفته معکوس نمایند.

 این تحقیق آخرین تحقیق انجام شده توسط پرفسور Roy Taylor  است ، او درسال 2011 اعلام کرد خوردن 800 کالری درروزبمدت 8 هفته میتواند  دیابت را معکوس نماید.

سه ماه پس از آن، 7 نفر از یازده  فرد شرکت کننده دراین تحقیق، دیگربه دیابت نوع 2 مبتلا نبودند اما سوالی که باقی می ماند این است که این بازگشت دیابت نوع 2 که به دلیل کاهش  وزن و زدودن  چربی از پانکراس و بازگشت توانایی تولید طبیعی انسولین بوقوع می پیوندد، می تواند در دوره ی طولانی تری بدست آید.

 درمطالعه ی جدید گروه دکتر Taylorاز 30 فرد داوطلب مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت نام کردند. مدت زمان ابتلا این افراد به دیابت بین 6 ماه تا 23 سال بود. همه ی افراد شرکت کننده تحت درمان های خوراکی و انسولین بودند که قبل از تحقیق، مصرف این داروها برای آنها متوقف گردید.

 شرکت کنندگان با رژیم غذایی مشابهی که حاوی 600 تا 700 کالری در روز بود بمدت 8 هفته  تغذیه شدند، قندخون، حساسیت  به انسولین، میزان ترشح انسولین و چربی کبدی و پانکراس این افراد  درطول این مدت  بدقت اندازه گیری و کنترل شد.

 درمجموع 12 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که  برای کمتر از ده سال بیماری خود را  مدیریت کرده بودند، پس از گذشت 6 ماه، تولید انسولین آنها به حالت طبیعی بازگشت و بیماریشان معکوس گردید. در این مرحله 13 بیمار دیگر بیماری  دیابت نوع 2 خود را معکوس کردند.

 دکترTaylorمی گوید: آنچه ما در طی  این تحقیق نشان دادیم امکان  معکوس نمودن بیماری دیابت است حتی اگر شما به  بیماری دیابت برای مدت طولانی تا حدود  10 سال مبتلا هستید می توانید به  این روش بیماری خود رامعکوس کنید اگر مدت زمان ابتلا شما طولانی تر است باز هم ناامید نشوید، بهبود بسیار زیادی در کنترل قندخون شما با این روش صورت می گیرد.

 شرکت کنندگان به طور متوسط 14 کیلوگرم از وزن خود را در طی حدود 8 هفته از دست دادند و پس از  6 ماه مجدداً اضافه وزن نیافتند که این موضوع برای اطمینان از عدم بازگشت بیماری حیاتی است. بیمارانی که پس از رژیم VLCD  مجدداً وزن از دست رفته ی خود را بازیافتند مجدداً به درمان دارویی بازگشتند.

دکتر Taylor  میگوید: نتایج این تحقیق به این سوال که اغلب بیماران ازمن می پرسند پاسخ داد: آیا اگر وزنم را کم کنم می توانم از دیابت خلاصی یابم؟ و جواب ساده ی این سوال بله است.

نکته ی قابل توجه این است که حتی اگر همه ی داوطلبان، چاق یا دارای اضافه وزن باقی بمانند چربی مجدداً به پانکراس برنگشته وموجب مسدود شدن پانکراس نمی شود.

کلام آخر این است که اگر فردی واقعاً بخواهد از بیماری دیابت نوع 2 خلاصی یابد، می تواند با کاهش وزن و بازگشت به وزن نرمال به این هدف نائل شود. این خبر خوبی برای افرادیست که دارای انگیزه بالایی برای خلاصی از دیابت هستند . اما هنوز زود است که بتوان این  روش را برای همه ی افراد دیابتی مناسب تلقی کرد. این یک سوال مجزا است که در مطالعات دیگر باید به آن پاسخ داد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes Care  منتشر گردید.

منبع:  

www.diabetes.co.uk/news/2016/mar/very-low-calorie-diet-can-reverse-type-2-diabetes-for-six-months-94107931.html